fbpx
 In Blogi

Ayurvedisessa vuosikalenterissa syksy aloittaa vata-ajan. Vatalle ominaista on muun muassa kylmyys, liike, epäsäännöllisyys ja kuivuus, ja näitä tasapainotetaan niiden vastakohdilla: lämmöllä, rauhoittumisella rutiineilla ja kosteuttamalla ja ravitsemalla ihoa ja kehoa. Moni meistä hakeutuu luonnostaankin villasukat jalassa takkatulen ääreen tai torkkupeiton alle käsissään kupponen kuumaa tai siemailee termoksesta kuumaa kaakaota hitaalla, leppoisalla metsäretkellä. Kannattaakin kuulostella oloaan ja kehoaan ja tunnustella, mikä tukisi hyvinvointia arjessa.

Mikä olisi meille tutumpi lämmönlähde kuin sauna? Saunominen onkin erityisen suositeltavaa vata-aikana varsinkin, jos teet sen kehoasi kuunnellen. Couperosaihoisille helteen vihaajille sopii paremmin hiukan maltillisempi löylyttely matalammassa lämpötilassa, ja punoittavat ihoalueet kannattaa suojata esimerkiksi naamiolla tai voiteella tai jopa viileään veteen kastetuilla vanulapuilla. Myös pyyheturbaania tai saunahattua suositellaan pittaihmisille tai silloin, jos hiuksesi ovat vaurioituneet tai kuivat. Etenkin kuivaihoiset puolestaan hyötyvät mahdollisimman kosteista löylyistä ja ihon öljyämisestä ennen lauteille kipuamista, jolloin kuuma ja kuiva ilma ei pääse kuivattamaan ihoa entisestään saunassa rentoutumisen aikana.

Tasapainottavaa koko vartalon tai edes jalkojen öljyhierontaa tai edes lyhyttä öljyn levitystä vartalon iholle voi kokeilla myös ennen suihkua. Syksyn kuivattama iho ja stressaantunut mieli rakastaa lämmintä öljyä! Lämmitetty öljy tuntuu miellyttävältä, mutta myös imeytyy ihon huoneenlämpöistä tehokkaammin, ja se auttaa myös puhdistamaan ihoa hellävaraisesti. Jos mahdollista, anna öljyn vaikuttaa 10-15 minuuttia ennen suihkuun menoa, jotta se ehtii imeytyä ihoon. Erillistä puhdistusainetta ei tarvita, vaan huuhtelu vedellä riittää, jolloin iho on jo suihkun jäljiltä pehmeä eikä kuivuuttaan rapiseva korppu. Erityisesti kuivaihoisen kannattaa toki kosteuttaa ihoa vielä suihkun jälkeenkin vartalovoiteella tai -öljyllä, mielellään ihon ollessa vielä hiukan kostea suihkun jäljiltä.

Suosi lisäksi lämpimiä, ehkä pitkään haudutettuja ruokia ja puuroja esimerkiksi kylmien salaattien ja smoothieiden sijaan, ja juo lämpimiä juomia. Juo myös vesi kuumana tai vähintään huoneenlämpöisenä, jotta pysyt lämpimämpänä ja jottei ruoansulatuksesi hidastu.

Recommended Posts