Kesytä kaamosmasennus!

 Kategoria Blogi

Vuoden kylmimpänä ja pimeimpänä aikana yksi jos toinenkin tuntee mielialansa ja energiatasojensa laskevan pohjalukemiin. Loppusyksystä ja alkutalvella – vata-aikaan, kuten ayurvedassa sanotaan – moni meistä haluaisi vain hautautua peiton alle siihen asti, kun kevätaurinko alkaa lämmittää mieltä ja kehoa.

Moni meistä toimii vaistomaisesti oikein, kun kylmyys hiipii jäseniin ja tuuli käy luihin ja ytimiin: silloin vedetään villasukat jalkaan, kiedotaan kaulahuivi kaulaan ja käperrytään kotisohvalle höyryävän teen ja  mausteisen kasvissosekeiton kanssa. Kun väsyttää ja viluttaa, on parempi viettää aikaa kotona ja/tai ystävien ja läheisten seurassa sen sijaan, että touhottaisi väkisin täydellä teholla eteenpäin.

DSC_0021

Vaikka on hyvä hidastaa vauhtia, ei silti kannata pysähtyä kokonaan. Liikkuminen, varsinkin luonnossa liikkuminen, kuten kävely ja pyöräily tekee hyvää ja antaa energiaa. Laske silti rimaa ja liikuta kehoasi talvisaikaan lempeästi, ei sata lasissa suorittaen! Olisiko nyt aika kokeilla jotain kehonhuoltolajia ja keskittyä lihasmassan kasvatuksen sijaan vaikkapa venyttelyyn?

DSC_0001

Lämmittävät mausteet, kuten korianteri, kaneli ja kardemumma auttavat pitämään kehonkin lämpimänä. Kokeile myös juoda ruoan kanssa lämmintä tai jopa kuumaa vettä! Se tekee hyvää myös ruoansulatukselle, joka helposti hidastuu kylmänä vuodenaikana. Jos ihosi on voimakkaasti punoittava tai kärsit tulehtuneesta aknesta, ole kuitenkin maltillinen lämmittävien mausteiden kanssa.

Näillä eväillä valoa ja lämpöä alkutalveen!

DSC_0022